Bakom kulisserna

Förutsättningen för en framgångsrik film är (som alltid!) bra planering.

När vi skulle göra filmen om Tunnel Run stämde vi först av syfte och förväntningar med kunden. Hur skulle filmen användas och på vilket sätt skulle den vara ett komplement till befintligt material och kommunikationskanaler?

Eftersom vi ändå skulle ner i tunnlarna för att se hur vi kunde placera ut kameramän för att fånga alla delar passade vi på att göra en enkel film som visar hela banan. Denna film visades sedan på en storbildskärm vid starten så att varje startgrupp kunden ta del av banan innan de skulle ge sig av. Film behöver alltså inte vara så komplicerat, utan det viktigaste är att veta vad du ska ha den till och vilka frågor din målgrupp vill ha svar på.

För att fånga de 42 000 deltagarna och skapa överblick använde vi modernast möjliga teknik: den självgående lilla drönaren DIJ Phantom med GoPro-kamera. Den tillhörande iPhone-appen gav oss en livefeed av drönarens synfält direkt i telefonen. På samma sätt som det varken är dyrt eller omständligt att producera film kan vi idag leverera fina bilder från luften utan att använda helikopter.

Tips! Lyssna på den här låten när du kollar videon här ovan för maximal musikvideo-känsla. Sätt på play 0.23 in i musiken.

Resultatet av vårt filmande kan du se här.

Vill du också göra film? Ring Klara Möller Norén på 070-461 52 05 eller mejla henne på klara@snick-snack.se

Ps. Youtube är Sveriges överlägset största streamingtjänst och har fler tittare än flera av tv-kanalernas play-tjänster tillsammans. Och sajten växer snabbt i alla åldersgrupper. Idag har Youtube 1,3 miljoner dagliga tittare, omräknat till andel av att totalt konsumerade minuter, ger att 25 procent av webb-tv-tittandet i Sverige sker på Youtube. Mer intressanta siffror om film hittar du här.

 

Gå tillbaka