Content för flera kanaler

Under Politikerveckan i Almedalen avfyrades startskottet för Brandskyddsföreningens stora kampanj för äldres brandskydd.

Under den viktiga politikerveckan valde Brandskyddsföreningen att fokusera på brandskydd för äldre. Bakgrunden är att det blir allt vanligare att äldre som väljer att bo kvar hemma med hemtjänst, hellre än att flytta till ett boende för äldre. När många personer med till exempel nedsatt rörlighet bor tillsammans i ett särskilt boende finns krav på brandskyddet; men de som bor kvar hemma är utelämnade till att själva ansvara för sitt brandskydd. Brandskyddsföreningen vill att kommunerna i samband med biståndsbedömningar även ska bedöma vilket brandskydd en person behöver. 

I Brandskyddsföreningens tält i Visby visade vi de äldres utsatthet genom en kampanj upplagd som en utställning. Affischer med bild och text kompletterades av en slinga med budskap i golvet och demonstration av vilka effektiva och enkla hjälpmedel som kan ge äldre en brandsäkrare vardag. Genom konceptet ”Chanslös” visade vi hur ett brandskydd som är funktionellt för en person med normal rörlighet inte räcker för en person som har svårt att resa sig, röra sig snabbt eller som tar mediciner för att kunna sova. Vi ville inte skrämma, men väcka eftertanke. Brandskadade symboler för ålderdom, som en käpp, en rullstol och ett gulnat bröllopsfotografi parades med citat från anhöriga efter katastrofen. 

Efter Almedalen har kampanjutställningen turnerat runtom i landet och visats upp för både räddningstjänster, allmänhet och kommunrepresentanter. Kampanjen har utvecklats med den här filmen, som visar äldres utsatthet. Vi har även gjort en film om kampanjstarten i Almedalen som du kan se här. Brandskyddsföreningen har även använt kampanjens budskap och bildspråk har i banners, annonserin och på sociala medier. Bra content funkar för flera kanaler!

Gå tillbaka