Fröjdefullt eller fasansfullt?

En aha-upplevelse och lätt chockverkan är förhoppningen när Brandskyddsföreningen lanserar sin julkampanj för brandskydd i hemmet. Siffran tre utgör den röda tråden i budskapet, som ska få fler att skaffa ett komplett brandskydd för sitt hem.

En hel tunnelbanevagn har klätts om till ett typiskt julstökigt kök. På den ena sidan av vagnen visas köket med flera riskfaktorer. På den andra sidan av vagnen är samma kök utbränt. Snick-Snack har producerat kampanjen och använt fotorealistiska illustrationer för att skapa illusioner av både härlig och skrämmande köksmiljö i tunnelbanan.

– Det tar bara tre minuter för en bortglömd spisplatta att förvandla ett julpyntat kök till en sotig katastrof, säger Cecilia Uneram, brandingenjör på Brandskyddsföreningen. Även om räddningstjänsten är på plats snabbt så kan elden göra stor skada och bli livsfarlig innan dess.

På röda varningsskyltar på den utbrända sidan visas hur brandvarnare, brandfilt och brandsläckare kunde ha gjort skillnad.

– Med de tre sakerna kan de där tre minuterna användas för att rädda både liv och hem, säger Cecilia Uneram. När brandvarnaren larmar i tid kan de flesta bränder hemma släckas med brandfilt eller handbrandsläckare.

En resa i tunnelbanevagnen ska ge känslan av att det här faktiskt kan hända mig. Men också att det går att göra skillnad. Det ljusa, trevligt pyntade köket ger en härlig hemkänsla, medan den sotsvarta sidan tydliggör hur illa det kan gå. Bland detaljerna finns familjefoton, hemgjort julpynt och andra personliga småsaker som är totalförstörda på den brända sidan av vagnen. 

– Det har varit spännande att jobba med det här formatet, säger Fredrik Sehlstedt, creative director på Snick-Snack. Vi har gått in för att verkligen använda alla ytor och det tycker jag att vi lyckats med.

Köket före och efter branden kompletteras med skyltar som förklarar vad vi ser och stärker budskapet att tre minuter kan göra skillnad – om du har rätt brandskydd, alltså de tre sakerna brandvarnare, brandfilt och brandsläckare.

Fotograf: Stefan Bohlin.

Gå tillbaka