Strategisk kommunikation – vad är det?

En tydlig strategi hjälper företag att nå sina övergripande mål. Som en del i det arbetet bidrar strategisk kommunikation till att lyckas internt och externt.

Alla vet att för att utveckla företag och organisationer behövs en strategi. Den blir ledsagare för processen att nå verksamhetens mål. På samma sätt behövs en strategi kring kommunikation, som – om den används på rätt sätt – hjälper en verksamhet att nå sina övergripande mål lättare.

Strategisk kommunikation handlar om att göra medvetna kommunikationsinsatser utifrån en analys av målgruppen och vad de efterfrågar; att agera därefter och möta målgruppen. Det står i kontrast till att kommunicera utifrån sina egna antaganden och preferenser om innehåll.

I dagens mediebrus är det extra viktigt att innehåll vinklas, förädlas, förändras och paketeras för att passa olika målgrupper och kanaler och på så sätt skapa genomslag. Att arbeta strategiskt med spridningen handlar om att skapa maximal utdelning av materialet. Vi på Snick-Snack jobbar med:

• Tidningar
• Nyhetsbrev
• Broschyrer
• Årsredovisningar
• Böcker
• Annonser
• Webbsidor
• Appar
• Sociala medier
• Film
• Radio
• Poddradio

Snick-Snack kan hjälpa ditt företag att nå era mål genom att skapa rätt innehåll som går ut i rätt kanal och på så sätt når rätt målgrupp. Det ger verksamheten maximal utdelning av kommunikationsinnehållet.

Gå tillbaka